sök

fredag

Lost & Found!

Jag hittade några förslag till badrumsinspirations sidor som jag gjorde för ca. 1år sedan, ganska röriga, men ändå roliga. Det blev aldrig något av dem. Men nu så. Så här kan det gå till.

Tre olika stilar.
Den första; lite bohemisk, söt, blommig och mjuk, den ska föra tankarna till livet på landet, pippi långstrump, en idyllisk by, som den Marie Antoinette drog sig undan i vid slottet i Versailles. Inspirationen;

 



 Resultatet blev såhär;

Åh. vilken dröm.
BILDTEXT; Kakel uppe i vänstra hörnet, och prick-målat kakel från; Made a mano, dem lösa prickarna i luften är knoppar i glas, den minsta är ca. 15cm i diam, fantastiska, från; Tom Dixon, pall i rotting från; Sika Design, handdukar tillverkade i Sverige av restmaterial, design; Lisa Villhelmsson (kom i nya färger i dagarna), den rosiga tuben innehåller säkert någon slags hudprodukt späckad med billiga mineraloljor och annat billigt och dåligt gissar jag, snygg var den iaf. från; Tokyo Milk, små askar i cremevitt och plast från ikea dem har utgått, badkar/handfat (minns inte vadd det är) av antingen fantastiska; Bröderna Bouroullec eller lika fantastiska; Patricia Urquiola, grön mosaik i form av blad och bär från utsökta och klyschiga; Bisazza, Blandare och dusch från: Hans Grohe där man även hittar badkaret/handfatet och massor med andra absoluta favoriter till badrummet. Så. världens längsta bildtext. check.




Som kontrast till den blommiga-söta gjorde jag sen en hårdare, mer åt Dekadenta damen-hållet. (Dekadenta damen? Vem kan det vara?) Här tänkte jag lite på elaka häxan i lilla sjöjungfrun, Jean Tinguelys maskin-skulpturer, Metropolis, härligt 20- och 30-tal i New York och stenar...






 det blev såhär:


BILDTEXT; (lite kortare den här gången...) handduksställ från ikea, flaska m fluga på; Tokyo Milk, skir och underbar vas från; Modernity, bord "link" av Tom Dixon, kakel; made a mano / Bisazza, blandare från;.....en spansk tillverkare som inte har någon återförsäljare i Sverige....eh...





 Sen gjorde jag en tredje. Som skulle vara något annat. Något nytt, men ändå inte nytt.  Nu tänkte jag på inredningarna i Pedro Almodóvars tidigare filmer. Lite madrid post 70-tal/tidigt 80-tal, blandat med futuristiskt, sent 60-tal. inspiration:



(Marisa Paredes och Rossy de Palma, 2 absoluta favoriter!)

Översatt till inredning, filtrerat genom min hjärna så blir det såhär;
BILDTEXT; kakel/mosaik från; Stiltje , knoppar på rad från IKEA,  Orange lampa; minns inte... blandare och badkar; Hans Grohe, Blå vägglampa Teti av Vico Magistretti, bänk; Tom Dixon.





Såhär funkar jag inför nästan allt vad jag gör och kommer på. 
Det spelas upp små korta sekvenser i hjärnan och en massa bilder flimrar förbi. Ganska random. 
Det svåra är att få ut dem ur huvudet till något relativt tydligt och konkret. Oftast blir det en inredningsrelaterad bild av något slag. 
Ibland något helt annat.


Inga kommentarer: